Welcome!

This blog features my original works in the form of poems and texts that have not been published anywhere else. If you're interested in helping me publish them, please contact me via the contact form in the webpage's footer. Thank you.

Wednesday, 20 April 2016

"Azzal kezdtem a napot (hajnali kettőkor), hogy vettem egy whippetekről szóló könyvet a kindlem-re, elolvastam az első néhány fejezetet, de nem érzem magam okosabbnak, csak aggódóbbnak - eddig is volt egy csomó félelmem a kutyatartással kapcsolatban, ezeket sikeresen felnagyította ez a könyv. De "jobb félni mint megijedni" alapon, úgy fogom fel, hogy nagy meglepetés ezek után már nem érhet. A könyv például oldalakon át vázolja, hogy hogyan verhetnek át a kutyatenyésztők, ettől sem lett jobb kedvem. A szerző végül is oda lyukadt ki, hogy ha Nagy-Britannia top 10 tenyésztőjétől veszek kutyát, akkor van esélyem rá, hogy ne verjenek át... Ezután a rész után le is tettem a könyvet, úgy érzem kicsit túlpörögte a dolgokat a kedves szerző. Ha tovább olvasom, akkor valószínűleg elmegy minden önbizalmam és kedvem a kutyatartástól." - ezt meséltem magamnak a konyhaasztalnál amikor leültem gépelni ezt a bejegyzést, közben azon töprengtem, hogy fontos lenne-e gondolkodnom ma hajnalban. Úgy értem, hogy bármin. A gázbojler automatikája közben bekapcsolt, nagyon halkan dudorászik valahol a felső szinten. Arra jutottam, hogy ártani nem árthat ha bekapcsolva tartom az agyamat, talán még szórakoztató is lehet.

Még tegnap délután összegyűjtöttem néhány képzőművészt akiknek meg akartam nézni a munkáit, az első egy brit képzőművész, Lucy Jonesnak hívják, Londonban született 1955-ben és itt is él. Teljesen véletlenül bukkantam az alkotásaira a szokásos keresgéléseim során. Először a tájképeit láttam, majd később a portréit is, ez utóbbiak különösen tetszenek. A honlapján fent vannak a régebbi munkái is, így végig lehet követni, hogy hogyan alakult a jelenlegi forma és színvilága - ennek az útnak a bejárása érdekes folyamat szokott lenni, ha elég figyelmes a szemlélődés (akkor sem történik semmi) - összezavaró hadművelet.


Lucy Jones, Path 2013, oil on canvas, 91 x 120 cm (link)




















Ezt a blogot eredetileg azért csináltam, mert jegyzetfüzet helyett jobb megoldásnak tűnt. A cél továbbra is csak ennyi, időközben én is változtam, kevesebb lett az öncélúság és picit több a valós információ arról amit valóban érdemes jegyzetnek nevezni. Az egy évnél régebbi énünk gyakran tűnik vállalhatatlanul borzalmasnak? Ebben lehet valami féligazság.

Harold Qarliksaq egy kanadai képzőművész, 1980-ban halt meg, sajnos nem sokat tudok róla, szinte csak aukciós oldalakon találtam információkat vele kapcsolatban. A munkái első pillantásra a kanadai őslakók életéből merített képeket ábrázolnak, ami igaz is, csak a módszer nem hétköznapi. Egészen fura, szabad vonalvezetéssel és játékossággal. A formavilága tele van egyedi kézjeggyel, helyenként szándékosan gyermeki naivitással, de a rajzolás magabiztossága minden vonala mögött látszódik - a "naiv művészet" címke szinte garantált, de én mellőzném. Mindenképpen érdekes és elrakom magamnak.


Harold Qarliksaq, Training the young driver,
1979 (link)






















Nincs koncepció. Nincs vergődés. A Joseph Beuys féle művészi-értelmezési-szabadság, a gondolatok és a formák iránti teljes előítélet mentesség egészen jól használható akkor, ha rájövök arra, hogy nem kell annak a bizonyos döglött nyúlnak elmagyaráznom semmit a képekkel kapcsolatban. Ez az egész "magyarázat" dolog olyan, mintha lenne valami princípium, értelem, elhivatás mögötte, de nincs. Nem a döglött nyúlnak kell értelmeznie amit lát, hanem nekem kell a döglött nyulat értelmeznem - letennem a karomból és méltón eltemetnem, vagy egyszerűen csak elfelejtenem - különben nem sokkal vagyok kevésbé döglött nála.



No comments:

Post a Comment

Author & Copyright

Copyright © 2009-2023 J. Nemakar. All rights reserved. This notice asserts your legal ownership of the work and your exclusive right to reproduce, distribute, and publicly display it. Including the year of creation and your name helps identify you as the creator of the work, which can be important in the event of any legal disputes. By using this notice, you are putting others on notice that you are claiming copyright protection for your work and that they cannot use it without your permission. Minden jog fenntartva. Az oldalon található szövegek a saját munkáim. Szerzői jog védelme alatt állnak. További felhasználásuk nem engedélyezett.

Blog Archive

Followers