Welcome!

This blog features my original works in the form of poems and texts that have not been published anywhere else. If you're interested in helping me publish them, please contact me via the contact form in the webpage's footer. Thank you.

Sunday, 28 May 2017

Megnéztem Charles Chaplin Cirkusz című filmjét, egyszerűen zseniális, nem véletlenül volt Fellini kedvenc filmje. Minden benne van a médiáról, a népszerűségről és a kegyetleneségről, egyértelműen Charles Chaplin egyik remekműve. Amúgy nem nagyon szeretem a cirkuszos dolgokat, magát a cirkusz intézményét pedig kifejezetten kerülöm, de ez a film tényleg jó.

Amikor az üldözős jelenet után Chaplin megpihen egy rozzant fotelban és a porondra bejönnek a valódi bohócok és hivatásszerűen elkezdenek bohóckodni, a közönség meg unja őket és azt ordibálja nekik, hogy "Rotten! Hozzátok vissza a vicces embert!" (mert mindig az újabb, az életszerűbb élményt kell habzsolni, kell a 10 perc hírnév és a bukás) abban a jelenetben benne van az egész médiatörténelem, az emberek többségének a kegyetlensége és pillanatnyi elvakultsága, ahogy jóravaló polgárokból másodpercek alatt vérszomjas, kárörvendő ember lesz, majd pedig újra az aki előtte volt.
Ahogy minden részvét nélkül kukkoljuk mások életét és halálát a tévén és az interneteten keresztül a hírekben és mindenki aki szerepel a hírműsorokban, beszélgetős műsorokban, vagy akár egy interjúban, valójában csak egy Chaplin klón, egy Vicces Ember, akinek az életét, halálát és szenvedését kinevetni, könnyezni, vagy épp eltélni, jutalmazni akarja a szinte már perverz módon kíváncsi, önmagáért tenni képtelen és telhetetlen tömegember, aki mindezek felett soha nem gondolkik el. Nem akar, nem tud vagy nem mer a porondra kerülni. Ez nem értékítélet, a közönség nem elítélendő, a közönségben akaratlanul belekerül néha mindenki, én is, te is, ők is. Talán csak az nem, aki elvonul egy erdő mélyére és egyedül él a fákkal és a madarakkal. Vagy aki nem néz televíziót, nekem pont emiatt nincs tévém már hosszú-hosszú ideje, nem akarom mások életét kukkolni, nem akarok szemforgatni, álszenteskedni és ítélkezni, rettegek attól, hogy kívülállóként másokon nevessek, vagy sírjak.

Összegyűjtöttem azokat az szín-ábrázolási és rendszerezési kísérleteket, amelyek a színeket próbálták rendszerezni valamilyen logika mentén.


Richard Waller-től a “Tabula Colorum Physiologica”, ezt 1667 és 1668 között készítette és 1668-ban publikálta




A következő Claude Boutet, egyik munkájából való, aminek a címe Traité de la peinture en mignature, és 1708.ban készült



A következő Jacques-Fabien Gautier munkája, ami már egy komoly, tudományos munka 1746-ból




Moses Harris színköre, már színárnyaltokat is tartalmaz, amelyek csak a három alapszín keveréséből hozhatók létre, 1766-ból


Ignaz Schiffermüller osztrák entomológus (rovarkutató) színköre 1772-ből




Goethe és Schiller színekkel kapcsolatos kutatásinak egyik része, a "Temperamentenrose", 1798-ból



Philipp Otto Runge, Farbenkugel című nagyon érdekes színkörei 1810-ből


Később egyre több és jobb, pontosabb színkörök jöttek létre, ahogy a tudomány egyre jobban megértette, hogy a szín az valójában micsoda. De engem csak ezek érdekeltek most.



No comments:

Post a Comment

Author & Copyright

Copyright © 2009-2023 J. Nemakar. All rights reserved. This notice asserts your legal ownership of the work and your exclusive right to reproduce, distribute, and publicly display it. Including the year of creation and your name helps identify you as the creator of the work, which can be important in the event of any legal disputes. By using this notice, you are putting others on notice that you are claiming copyright protection for your work and that they cannot use it without your permission. Minden jog fenntartva. Az oldalon található szövegek a saját munkáim. Szerzői jog védelme alatt állnak. További felhasználásuk nem engedélyezett.

Blog Archive

Followers