Welcome!

This blog features my original works in the form of poems and texts that have not been published anywhere else. If you're interested in helping me publish them, please contact me via the contact form in the webpage's footer. Thank you.

Tuesday, 8 August 2017

Hajnaltól délig élek, hajnaltól hajadba,
köröket rajzolva, elhaladva, könnycsorogva
ámuló szájránc körül, ereszt formázó
hullamosolyként átfolyatom magamon a múltat és decosan jóreggelbe fordítom a fájdalmat, sokféleség.
Amikor minden annyira rossz, hogy már oda kell pötyögtetni egy határvonalat - amennyiben túl szeretnéd élni, akkor jön egy újabb eszméletre térés.
Éjjel kettő körül ébredtem, beraktam egy mosást, ágyhuzat, kilencven fokon.
Kiporcióztam még két mosást, ruhákat rendezgettem a szekrényben, most egy kis reggeli, ezután séta.

Herbert Read klasszikus könyvében a "A modern festészet"-ben (eredeti címe A Concise History of Modern Painting, 1968) olvastam először Emil Nolde munkáiról, fogalmam sincs mennyi idős lehettem, olyan 13-15 között valahol, ami mindegy, a lényeg, hogy akkoriban az ő formái fogtak meg leginkább, a foltokként - illetve inkább színfoltokként létező alakjai, hatalmas intenzitás, valamiféle szent őrület.
Nolde élete eléggé szánalmas volt, az 1920-as években Hitler rajongója és a náci párt támogatója lett, majd végül Hitler hatalomra kerülése után ő is bekerült a degeneráltnak nyilvánított művészek közé és minden képét eltávolítottak minden németországi múzeumból. Sőt, néhányat közülük még a nácik által rendezett "Degenerate Art" kiállításon is kiraktak 1937-ben.
Hitler hatalma idején festette a "Unpainted Pictures" (Megfestetlen festmények) című vízfesték sorozatát, amelyet elrejtett a nácik elől. A háború után elfelejtették neki a orábbi rajongását a nácizmus iránt, és több díjat is kapott. Az ő életet egyféle bizonyíték arra, hogy a művészi teheteségnek sok esetben nem sok köze van ahhoz, hogy a művész milyen szellemi vagy morális kvalitásokkal bír.

A lényeg, hogy nagyon szerettem gyerekkoromban a munkáit és most rakok ide belőlük néhányat, ismeretlenebbeket.


Emil Nolde, Kleine Sonnenblumen, 1946


























Emil Nolde, Tropensonne, 1914



















Emil Nolde, Grotesque Dog-Shaped Animal


























Úgy tűnik ma ilyen hangulatom van, előszedem a régi kedvenc művészeim munkáit, furaság... Otto Dix egy képét is előkerestem.


Otto Dix, Sunrise, 1913





















Georg Trakl-ról akartam még írni, de lassan ki kell emnnünk sétálni, így csak megemlítem, illetve idejegyzetelem magamnak, hogy ne felejtsem el majd, hogy utánanézzek néhány versének. Igaz, hogy ő költő volt, de rajzolt is, rakok ide tőle egy önarcképet.

Georg Trakl, Self portrait, 1913


























Ennek a portrénak az érdekessége, hogy barátjának Max von Esterle-nek a műtermében festette Innsbruck, 1913-ban.

Az absztrakció és a kimért formák sokkal érdekesebbek most a kifejezés kitörő, kibuggyanó színeinél és formáinál, az "expresszionizmus" fogalmát nem nagyon szoktam használni, mert skatulya, ehhez képest most is hazsnáltam saját magamon belül, mert a kategóriák és a címkék segítik a belső rendezőelveket, csak nem szabad elfelejteni, hogy a keresésen és rendezésen kívül - belül önmagunkban, amikor már a konrkét dolog, amit kerestem megvan: akkor a címkék és a skatulyák elfelejtődnek és szabadon áramolhat minden gondolat.

Indulok a rétre Camelottal, megnézzük, hogy vajon világosodik-e már, ha meg mégsem, akkor majd mikor fog, kicsit másnapos is vagyok, tegnap ittam, pedig nem kellene, de most egy ideig nem is fogok, mert furni szeretnék - ma pihenőnap van, igy nem olyan nagy gond, de holnap 10K-t fogok furni hajnalban és fittnek kell lennem hozzá.



No comments:

Post a Comment

Author & Copyright

Copyright © 2009-2023 J. Nemakar. All rights reserved. This notice asserts your legal ownership of the work and your exclusive right to reproduce, distribute, and publicly display it. Including the year of creation and your name helps identify you as the creator of the work, which can be important in the event of any legal disputes. By using this notice, you are putting others on notice that you are claiming copyright protection for your work and that they cannot use it without your permission. Minden jog fenntartva. Az oldalon található szövegek a saját munkáim. Szerzői jog védelme alatt állnak. További felhasználásuk nem engedélyezett.

Blog Archive

Followers